Közelharc a közlekedés dzsungelében
Amikor 18 évesen, 5 év versenyszerű kerékpározás után a nyári munkák során egy teherautóban találtam magam, megváltozott a szemléletem a közlekedésről. No nem azért, mert 2 méter magasról néztem le a közlekedés résztvevőire és az alattam levő 9 tonnával kellőképpen biztonságban éreztem magam. Sokkal inkább azért, mert megtapasztaltam egy másik közlekedőpartner nézőpontját is.
A kerékpáros KRESZ egy megosztó dolog, örökös ellentét feszül az autósok-kerékpárosok-gyalogosok közt. Mindhárom fél a saját igazát hajtja, de eddig még nem sikerült igazán konszenzusra jutni. Talán egyszer...
Nézzük, hogy szeritnem mi az általános probléma!
A gépjárművekben azt hiszi az ember, hogy az övé a világ, hiszen a legalább egy tonnás fémdobozzal közlekedve biztonságban és ezzel együtt kiváltságos helyzetben érzi magát. Ugyanez van a kerékpárossal is, hiszen ők nem szennyezik a környezetet, tehát alapból jobb fejek, mint az autósok, akik telefüstölik a várost, ezért megérdemlik, hogy azt csináljanak, amit csak akarnak. Ezek után még ott vannak a gyalogosok, akik szintén öntudatosak, mivel ők a védtelenek, rájuk vigyázni kell, mint a hímes tojásra.
De amint valaki közlekedési eszközt vált, egyből a másik csoport tulajdonságait ölti magára. Nehezen tudjuk tolerálni egymást, nehezen képzeljük bele magunkat a közlekedőpartnert helyzetébe. Amíg ez a három (érdek)csoport nem bír dűlőre jutni, addig a fene megette az egészet, addig muszáj lesz előrelátónak és előzékenynek lenni, ha túl akarjuk élni ezt a városi dzsungelharcot!
"Shit in, shit out"
Sajnos számos esetben megszokásból és tévesen közlekedünk járdán, buszsávban és egyirányú utcában. A KRESZ is hibás, hiszen azt mondja, hogy a járdát akkor lehet használni bringázásra, ha az úton tiltva van vagy kerékpározásra alkalmatlan. Ennek a megítélésre mondanom sem kell, hogy mennyire relatív. Viszont a buszsávot csak akkor lehet használni, ha azt tábla engedi. Amúgy látott már valaki valaha is ilyen táblát Magyarországon?
Ezen rossz szokások is a KRESZ-nek köszönhetők, vagyis pontosabban annak, hogy a kerékpáros közlekedés résztvevőinek nem kell számot adniuk tudásukról, csupán birtokolni kell a tudást. A legtöbb kerékpáros a médiából és egyéb forrásokból tanulja a közlekedés szabályait, mégis elvárás, hogy pontosan tudják azokat.
Az autó - jelen esetben busz - és kerékpáros attrocitások egyik brutális példája a mellékelt videón látható. A média is felkapta, hogy egy BKV busz fékezés és segítségnyújtás nélkül gázolt el egy bringást, aki súlyos sérüléseiből felépülve tette közzé történetét.
Sörözni és bringázni? A nyártól lehet!
Az öltönyös törvényhozók nyári ajándéka az enyhébb toleranciájú alkoholfogyasztás. A megfogalmazás ezen esetben is pongyola, hiszen a kitétel csak annyi, hogy "biztonságos vezetésére képes állapotban" kell lenni, hogy a főúton is közlekedhessünk. Szerinted mindenki fel fogja tudni mérni, hogy hol ez a határ?