2014. júl 19.

Hogy kíméljük a fenekünket? Válasszunk megfelelő nyerget!  

írta: Kuntár Bence
Hogy kíméljük a fenekünket? Válasszunk megfelelő nyerget!   

Bonyolult dolog más fejével gondolkodni, vajon mi járhat az agyában, min álmélkodhat? Néha rájövünk, néha mellétrafálunk, néha érezzük az irányt. De más fenekével érezni? Mi van? Hát ennyire nehéz valakinek nyerget ajánlani bringázáshoz! Egy próbát azért teszek rá.

hipster-girls-fixed-gear-bike.jpg

A helyes üléspozíció már talán megvan. Mégsem kényelmes a bringázás, tör a nyereg, zsibbad a kéz, egyszóval szenvedős a kedvenc hobbink is. Nem ámítok senkit, olyan kényelem, mint egy Rolls-Royce süppedős bőrfoteljeiben nem fog ránk soha várni, de azért sok mindent tehetünk, hogy elviselhetőbb legyen a kerekezés.

brooks b17 titanium.jpg

Feltételezzük, hogy rendben van a nyeregmagasság, megfelelő méretű a váz, de ez még közel sem jelenti azt, hogy végeztünk a bringa beállításával. Tudniillik a kormány és kezelőszervek helyzete is befolyásolja az üléspozíciót. Ha túlzottan nyújtózkodni kell, messze van a kormány, akkor pont a lágy részek kapnak nagyobb terhelést az alsóbb régiókban, nem pedig az ülőgumók. Ökölszabályként azt szokták mondani a nagyöregek, hogy a nyereg hegye és a kormány között pont egy alkarnyi távolságnak kellene lenni nyújtott ujjakkal. Én inkább úgy fogalmaznék, hogy ha felülünk, a karoknak lazán, enyhén hajlított helyzetben ajánlott lennie. Akárcsak az autóban. A túlzottan felegyenesedett pozíció túráshoz lehet, hogy kényelmes, de versenyzéshez nem elég hatékony. Olyanoknak ajánlott, akik nem rendelkeznek elég erős törzs - és mélyhátizmokkal.

bike-seating.jpg

Ami a nyeregválasztást illeti, tényleg mindenkinek saját magának kell kitapasztalnia, hogy neki mi válik be. Pár támpontot azért lehet találni. Egyik ilyen a nyereg szélessége, ami a csípőnk szélességével és az ülőgumók távolságával van összefüggésben. A genetikából adódóan például a nőknek érdemes szélesebb nyerget választani. Másik a párnázottság, amit röviden úgy lehetne összefoglalni, hogy milyen vastag szivacs, vagy esetleg gél réteg rejtőzik a műanyaglap és a műbőr borítás között. A túlzottan süppedős ülések hajtáshatékonyság szempontjából nem előnyösek, egyszerűen nem tud rajtuk megfelelően megtámaszkodni a fenék. A kényelem nem mindenkinél a párnázottságban ölt formát, több gyártó is készít anatómikus kivágással rendelkező nyergeket. A kivágás is tud ezen pont segíteni, mert ugye ott nincs kontaktfelület az ülep és a nyereg között, kisebb nyomást kapnak a lágy részek, kevésbé súrlódik, kisebb a hő stb. A kivágott nyergek legtöbbször jobban csillapítják a talaj felől jövő ütéseket, ha belegondolsz logikus, mert kevesebb az anyag a nyeregtestben.

fizik-saddles-test-centre.jpg

Annak, aki teljesen tanácstalan érdemes felkeresnie egy komolyabb kerékpárüzletet. A nagy gyártók már saját méréseken és számítógépes szoftvereken alapuló nyeregajánló rendszerekkel rendelkeznek, jó eséllyel ezek elsőre komfortos nyerget javasolnak a delikvensnek. Az igazán rendes boltos azt is megengedi, hogy pár napra elvigyünk egy tesztnyerget, megtapasztaljuk, hogyan viszonyul hozzá alfelünk.

 

 

Szólj hozzá

kerékpár-üléspozíció kerékpár nyereg kerékpár kormány beállítása kerékpár kormányszár hossza nyereg szélesség nyereg párnázottság