2015. jan 22.

Helyes üléspozíció a kerékpáron

írta: bringasandras
Helyes üléspozíció a kerékpáron

A fizikai teljesítmény mellett a kerékpáros optimális üléspozíciója is alapja a hatékony teljesítményleadásnak, légellenállásnak és a stresszmentes tekerésnek. Van ugyan egy általánosan elfogadott "optimális üléspozíció", de ezt nem egyszerű eltalálni. Az egyedi anatómiai jellemzők, az egyéni elvárások miatt egy egységes beállítás nem lehetséges.
Az optimális üléspozíciót mindenkinek egyénre szabva kell megtalálni, ehhez próbálunk most segítséget nyújtani. A bemutatandó séma előtt csak a keresgélés ment az optimális aerodinamika és a kényelmes üléspozíció közt.
1. A testméretek meghatározása25532_133532.jpg
 
Váll szélesség: A vállcsontok közti távolság.
 
Belső lábhossz (lépéshossz): A páciens háttal áll a falnak és a lábai közt felemelik a vízmértéket (nagyjából olyan erővel, mintha nyeregben ülne). A padló és a vízmérték felső fele közti távolság felel meg a lépéshossznak.
Törzshossz: A medencének és hátnak teljesen a falhoz kell nyomódnia, miközben az ülőfelülettől és a szegycsont V alakú mélyedése közti távolságot mérjük.
 
Karhossz: Lazán lógatott kézpozícióban a válltól az ökölbe fogott kézfejig mérünk.
2. Az üléspozíció paramétereinek meghatározása és az alapbeállítások elvégzése
Ülésmagasság: A középcsapágy távolsága a nyereg ülőlapjának a közepétől.
Ülésmagasság = 0,885 * belső lábhossz +/- 10 mm
A +/-10 mm-es eltérés a különböző pedál magasságából, a stoplitól, a különböző hajtókarhosszból és a személyes ízlésből adódik.25535_388995.jpg
Nyereghelyzet: A nyeregnek vízszintesen kell állnia a kerékpáron. A nyereghelyzet akkor megfelelő, ha a hajtókar 3 órás állásban van és a pedál tengelye függőlegesen vonalba esik a térdkalács mögötti forgásponttal.
Egyéni dőlésszög: A választott pozíciót egy N faktor jelöli, ami a következő számításokhoz szükséges.
N = 0,545 - aerodinamikus
N = 0,535 - sportos
N = 0,520 - komfortos
 
Üléstávolság: Az ülés hegyétől a kormányig (felső kormányfogás).
A választott dőlésszög befolyásolja ezt a távolságot.
Üléstávolság = N * (törzshossz + karhossz) - (0,59 * nyereghossz)
Nyereg emelkedés: A kormány magassága és a nyereg ülőfelület magasságának különbsége. Minél nagyobb ez a különbség, annál áramvonalasabb, de annál kényelmetlenebb is az üléspozíció.
 
Kormányszárhossz: A nyereg beállítása után, a nyereg hossza és a kívánt nyereg emelkedés megadja, hogy milyen hosszú kormányszár szükséges.
 
Kormányszélesség: Ez a váll szélességtől függ és nagyjából megfelel annak.
 
Hajtókarhossz: Ezt sok tényező befolyásolja és valószínűleg örökké kérdés marad. A legfontosabb befolyásoló méret a lépéshossz (belső lábhossz).
Hajtókarhossz = lépéshossz * 0,205
 
Kormányvég: Normál esetben párhuzamos kell, hogy legyen a földdel, de a csukló érdekében jó, ha kicsit meg van döntve magunk felé.
3. Üléspozíció finomhangolása25537_378111.jpg
Miután az üléspozíciót nagyjából beállítottuk kezdődhet a finomhangolás, ami az egyéni igények szerint történik.
 
Ülésmagasság: A hosszan és magas csapásszámmal végzett hajtásnál egy kicsivel alacsonyabb nyeregmagasság a kényelmes. Az enyhén magasabb nyeregpozíció a lassan és keményen hajtóknak kedvez.
A túl alacsony nyeregállást a térdkalács fájdalma jelzi, míg a túl magasat pedig a térdhajlat vagy a vádli fájdalmához vezet. Hajtás közben a csípőnek semmi esetre sem szabad ide-oda mozognia a nyeregben.
Nyeregállítás: A hegyikerékpárosok egy kicsit hátrébb állítva használják a nyergüket, pont ellentétben az időfutam kerékpárosokkal, akiknél a nyereg a lehető legjobban előre van tolva. Ez nagyon elnyomja az ülőcsontokat, így feljebb lehet kissé emelni a nyerget. Ilyenkor a gátterületet és nemi szerveket éri nyomás, ezen a nyereg előre döntésével tudunk segíteni.
 
Hajtókarhossz: A rövid hajtókar általában a kisebb embereknek, kritériumspecialistáknak vagy azoknak, akiknek hosszú alsó lábszára és kis lábfeje van. A hosszú hajtókart inkább a magasabb sportolók, a hegyi és időfutam versenyzők használják, valamint azok, akiknek hosszú combjuk és nagy lábuk van.
 
Áramvonalasság: Minél meredekebb a nyeregcső szöge, annál jobban előre lehet tolni a nyerget, így az üléspozíció a kisebb homlokfelület és az áramvonalasabb forma miatt "gyorsabb" lesz.
Ennek a pozíciónak az előnye főleg az időfutam és triatlon kerékpároknál jön elő, de kis mértékben alkalmazható az országútiknál is.


Készült a Bikeboard.at Logo cikke és alogo táblázata alapján.
Szólj hozzá