2012. jan 27.

Saját bringa

írta: bringasandras
Saját bringa

Specialized Tricross - feltűnésmentesen

Már régóta keresgéltem cyclocross vázat, mivel végre egy stílushoz passzoló bringával akartam kipróbálni ezt a sportot. Hosszas keresgélés után meg is pillantottam az apróban egy Specialized Tricross vázat 58-as méretben. A méret passzol, ráadásul Specialized is! Az ára pedig több volt, mint baráti, így már tárcsáztam is. Másnap délelőtt már az enyém volt a vázszett: váz, villa, kormánycsapágy, fékek. Történt mindez 2010 őszén
A hirdetés egyik fotója
A váz 2006-ban látta meg a napvilágot, ha jól tudom ez előtt még nem is készített cyclocross vázakat a Specialized.
Ekkor is még csak három verzióban érkezett: egy S-works prémium kategóriájú vázszettként, illetve két olcsóbb felszerelésű komplett kerékpárként, amiknél a váz csak festésben különbözött.
A váz anyaga A1 alumínium, amit a gyártó olcsóbb vázaihoz használ. A villa karbon szárat és alumínium nyakat kapott, közte pedig egy Speed Zertz rezgéselnyelő gumiharang lakozik.
A váz versenyzésre szánt is meg nem is: csomagtartó és sárhányó felfogatási pontokat találunk a támvillán és a karbon szárú első villán is. Míg a váz felsőcsöve vízszintesen lapított, a bowdenek a felső cső tetején és az alsócső alján lettek elvezetve, hogy könnyebben vállra lehessen kapni verseny közben. Kormánycsapágya félintegrált, ami egyrészt jól néz ki, mert nem töri meg a vaskos első villa-kormányfej együttest, másrészt a kormány magasságot is egészen alacsonyra lehet venni.
A geometriája minimális mértékben tér el a mai 2011-12-es Crux szériától (ezek a Specialized versenyzésre szánt gépei). Ez igazán pozitív, hogy már 5 éve nem változott a geometria. Egyrészt mert "olcsón adtak egy versenygeometriát", másrészt pedig az évek során sem változtattak rajta, tehát mondhatjuk, hogy ez bevált.

Túrázásra készen
Közepes színvonalú vázhoz illő felszerelés harmonizációját láthatjuk, amikor végignézünk a Shimano 105-ös szetten. Hajtókar, első-, hátsóváltó, lánc, fogsor, fékváltókarok - mind azonos típusúak. Jó látni, hogy nem egy 2-3 szinttel nagyobb hátsó váltóval próbáljuk menővé tenni a gépünket. Működésüket tekintve rendben vannak, sokat nem is lehet róla írni. Vált, fékez, forog, működik!

A kerekek a Shimano palettájáról valók. Ezekkel személy szerint nem vagyok kibékülve. A 20/24(?) küllős kerekek nem biztosítanak megfelelő stabilitást, könnyen gyűjtenek be nyolcast egy keményebb menet után. A centírozást pedig az agynál szűkösen levő küllőanyák nehezítik. Mondjuk csodálkozni nem kell, hiszen picivel 75 kiló felett vagyok és nem országúton használom, mint azt a Shimano gyárban eltervezték.

A vázhoz járó kanti fékek hamar lekerültek, a helyüket pedig Tektro-k vették át. Ez szintén kanti fék, ám a felépítéséből adódóan sokkal több sárférőhelyet biztosít és véleményem szerint "a fizikát is jobban tudja", nagyobb fékerőt biztosít. A kormányon helyet kapott kettő kiegészítő fékkar is, amiket felső fogásban lehet használni. Az előnye a hátránya is: a keskeny kormány miatt alig marad hely a felső fogásban, így nem túl kényelmes használni. (Valószínűleg ezt le is fogom szerelni, még akkor is, ha szélesebb kormányt vásárolok.)

A kiegészítők kissé színes képet mutatnak: egy Wenson Expert vázról került át a teljes szett, kiegészítőkkel együtt némi változtatással.
Egy Satori nyeregcső és kormány, Truvativ XR (70mm) kormányszár és egy régebbi, ám kényelmes BBB anatómiai kivágással rendelkező nyereg. A nyeregcső 27,2 mm vastag, ami némi rugalmasságot biztosít. A kormány vastag befogós, 31,8 mm-es, ami még kiállva sprinteléskor sem mocorog.
Ami kicsit kényelmetlen az a keskeny - 40 cm széles - kormány és a fékválókar helyzete. Ez utóbbi a kormány hajlításából adódik, amit érdemes lesz szélesebbre és más formájúra cserélni. A kormány fehér parafa bandázzsal van betekerve, ami nagyon kényelmes, de ugyanakkor kényes is a koszolódásra. De legalább időben jelzi, hogy takarítani kell a kerékpárt!

Menetközben
A versenybringa
Összességében egy mindenes kerékpárral állunk szemben, ami egy közepes színvonalat képvisel akárcsak a vázat vagy a felszereltségét tekintjük. A színvilágával megbújik, nem kérkedő megjelenése miatt csak kevesen veszik észre. Sokoldalúságának nem érzem hátrányát, nem állja meg a helyét "a mindenre jó, de igazán semmire" kijelentés. Ha akarom versenyzek vele, ha akarom edzek vagy több napos túrázásra fogom be.

Pozitívumok:
+ jó geometria
+ karbon villa
+ sokoldalúság

Negatívumok:
- Shimano kerékszett
- keskeny kormány
- kiegészítők "sokszínűsége"

Vázanyag: A1 Premium alumínium
Villa: FACT Carbon, alumínium váll, nyak
Hátsó váltó: Shimano 105
Első váltó: Shimano 105
fékváltókarok: Shimano 105
Fékek: Tektro CR kanti
Fékkarok: Tektro 
Hajtókar-középcsapágy: Shimano 105 - 50-39 fog
Lánckeréksor: Shimano 105 - 12-27 fog
Lánc: Shimano 105 - 10 sebesség
Kerékszett: Shimano 105 (?)
Külsők: Specialized 
Kormány: Satori  400 mm / 31,8 mm
Kormánycsapágy: félintegrált
Kormányszár: Truvativ XR; 1 + 4 csavaros; 31,8 mm
Nyereg: BBB anatómiai
Nyeregcső: Satori 27,2 mm / 300 mm
Nyeregcsőbilincs: alu; bowdenakasztóval
Pedál: Shimano PD-520
Egyéb: színes bowdenkülsők, kék fékváltókar-gumi
Szólj hozzá