2014. júl 25.

Bepakoltunk a 24 órás csapatversenyre - mit ne felejts el?

írta: Kuntár Bence
Bepakoltunk a 24 órás csapatversenyre - mit ne felejts el?

Lassan tele vannak már a táskáink is, utolsó fázisába érkezett a 24 órás MTB versenyre való készülés. Igazából egy Ikarus is kevés lenne, ha minden szívünknek kedves kiegészítőt vinni szeretnénk, így redukálni kell a pakkot. De mi az, ami feltétlen szükséges?

24_h_MTB.jpg


Pontosabban, kezdjük a legfontosabbal. Egy segítő, legyen barát vagy barátnő, nagymama vagy akár anyós is hihetetlen sokat számít. Solo és páros indulóknál szinte elképzelhetetlen a verseny segítők nélkül, ennek ellenére évről-évre többen is nekivágnak a 24 órának teljesen egyedül. Csapatoknál már árnyaltabb a kép, egymást is támogatják a társak, de egy külső, mindig friss „személyzet” sokat lendít a teljesítményen. Egy biztos, olyan ismerőst érdemes megkérni erre a nem lebecsülendő feladatra, aki ismeri minden rigolyánkat, megérti, ha éppen ordibálunk, vagy csak egyszerűen nem szólunk egy szót sem.

Térjünk át a tárgyakra, nyilvánvalóan szükségünk lesz egy hegyikerékpárra. Olyanra, amit lehetőleg megszoktunk és nem a verseny napján ülünk rajta először. Bár az új bringa mindig motivál, az első menet utáni hátfájás, vagy az eltérő üléspozícióból fakadó esés könnyen letörölheti a mosolyt az arcunkról. Azt is jobb, ha kiverjük a fejünkből, hogy hát van pár gondja a gépnek, de a csapattársam Józsi úgyis jó szerelő, majd ott megcsinálja közben, úgyis lesz egy csomó időnk. Nem, egyrészt magunkat hozzuk kellemetlen helyzetbe, másrészt barátunknak okozunk problémát, harmadrészt a csapat jó hangulatát és teljesítményét romboljuk ezzel. A tökéletes műszaki állapot úgy gondolom alapkövetelmény a rajtnál.

brokenbike.jpg

24 óra hosszú idő, a verseny közben történhet egy s más, így a technikai problémák elhárítására is fel kell készülni. Talán leggyakoribb gond a defekt, amit tartalékkerékkel, pótbelsővel, vagy legrosszabb esetben a belsőgumi foltozásával orvosolhatunk. Utóbbira ideális esetben nem kerül soha sor, vigyünk elég belsőt magunkkal. Aki tubeless rendszerrel megy, az sem árt, ha tesz el magának egyet, felkészülve a legrosszabb esetre. A műhelypumpa is javallott, ne tartson 10 percig csak az, míg újra a megfelelő nyomás alá helyezzük a gumit. Előfordulhat még láncszakadás, ami ugyancsak gyorsan orvosolható egy láncbontó és patentszem vagy stift segítségével. Ha már a meghajtásról esik szó, nem szabad elfelejteni a rendszeres lánc-és fogaskeréksor tisztítást és előbbi olajozását. Sok bosszúságtól tud megkímélni minket. Alaptétel egy minőségi imbuszkulcs és - torx készlet a fellazuló csavarok meghúzására, illetve bármilyen eshetőségre. Normál esetben a fékbetétek simán kibírják a terhelést, főleg a zánkai pályán, de ha a biztonságot tartjuk szem előtt ajánlott egy pár tartalékba. A bowdenekkel sem szokott legtöbbször gond lenni, de mivel könnyű, kis helyen elfér és gyorsan cserélhető, jó, ha van. Fogók, küllőkulcs, tartalék küllő, küllőanya,lánckeréksor leszedő, rongy, kefe, kalapács, gyakorlatilag végtelenségig folytatható a lista, hol is parkolt az a csuklós busz?

lezyne-portashop-600.jpg

Pedig még a felnél sem járunk, hiszen kell egy görgő a bemelegítéshez és átmozgatáshoz, hogy a terhelésre valamilyen szinten fel tudjunk készülni és le is lehessen utána vezetni. Egy jó sátor,szék, pokróc, hálózsák rengeteget javít a komfortérzeten, nem a poros fűbe kell fetrengeni. Mert a végére általában az ülés sem esik jól már.  A bukósisak elengedhetetlen, a nélkül fel sem engednek a pályára. Akárcsak a lámpák éjjel. Hátulra minél könnyebb, strapabíró pilácsot érdemes rögzíteni, jól látható helyre, míg elöl a fejlámpa a tuti, fényerőben határ akár a csillagos ég.

mtb-light.jpg

A ruházat egy külön fejezet. A cipőkről már esett szó korábban, az országúti típus és a klipsz szerintem ilyen viadalon hátrányos, de mindenki olyant hozzon, amit nap, mint nap használ. A 24 órás nem a legjobb alkalom egy SPD rendszer megtanulására, főként mert veszélyes önmagunkra és a többiekre nézve is, ha a dokkolással szerencsétlenkedünk. Kerékpáros nadrágokból én a jobban párnázott, kantáros típust kedvelem, de a lazábba arcok nyugodtan nyomulhatnak baggy short-ban. Felül, mivel nem kell dolgokat cipelni magunkkal sokszor elég egy technikai póló. Nagy meleg esetén egy végig cipzáros mez alól akár David Hasselhoffot megszégyenítő mellszőrünket is villanthatjuk. Persze a lábak azért maradjanak szőrtelenek. Ha esik az eső, akkor meg úgyis a sátorban isszuk a Dreher 24-et, amíg a többiek esőkabátban, neoprén kamásliban és felpattintható sárvédővel tekernek.

Az étkezés olyannyira fontos, hogy korábban egy külön bejegyzést is szenteltünk neki. Nehogy végül a kaja maradjon ám otthon! A strandbüfében kapható lángos csak ideig-óráig húz ki a csávából.

Borítókép: Vanik Zoltán

Szólj hozzá

24 órás verseny 24 órás MTB étkezés 24 órás MTB verseny 24 órás MTB Zánka 24 órás verseny kellék