2014. jún 27.

A használhatatlan bringák a legjobbak!

írta: bringasandras
A használhatatlan bringák a legjobbak!

Korábban volt szó az örökhajtós bicajokról, azok előnyeiről és nyűgjeiről. Belátható, hogy ez a többség számára nem biztos, hogy járható út.  Mi a helyzet a single speedekkel?

Talán riasztó elsőre ez egy sebesség és a megszokott kényelmi dolgok elhagyása, de ha kicsit jobban a dolgok mögé nézel, rájössz, hogy ez nem is annyira úgy van, mint gondolni szokás. Irgalmatlan jó dolog ez, csak máshogy…
 
minimalizmus01.jpg

Vicces, de pont egy ilyen egyszerű szerkezet tudja igazán megértetni az emberrel, hogy mitől működik (jól) egy kerékpár. Elemi szintű logika az egész.
Ami nincs, az nem romlik el, nincs útban és gondolom nem kell mondanom senkinek, hogy minél kevesebb tömeget kell megmozgatnunk, annál könnyebb dolgunk van.
Mivel mi adjuk a hajtást, egyáltalán nem mindegy, mennyi energiát fűtünk el feleslegesen. A váltó(k) és fogaskerekek elhagyásával máris rengeteget lefaragtunk, legyen szó akár forgó akár rugózatlan tömegről. De ami talán még ennél is fontosabb, hogy lehetőségünk van némi, a váltós rendszereknél mindig jelen lévő hajtáslánci veszteség elhagyására is. Egy hajtó tányér elől + egy hajtott fogaskerék hátul = egyenes láncvonal. Váltós kerékpároknál az esetek többségében a lánc valamennyire „keresztben fut”, feszül, hosszú és kanyargós utat jár be a fogaskerekek és görgők közt. Ez mind-mind a mi befektetett mozgási energiánkból vesz el. Ráadásul gyorsabban is kopik, komplikált és törődést igényel. Adott fokozatban mérhető, érezhető a veszteség. Nem jó.
 
minimalizmus02.jpg
Sokan meglepődnek, mikor átülnek egy single speedre, hogy az mennyire meg tud indulni és milyen könnyű hajtani. De ezt még lehet fokozni: a fogak számával is lehet okoskodni. Vegyünk alapul mondjuk egy városba ideálisnak mondható 44/16-os áttételt. Azaz elől 44 fog kapaszkodik a láncba, ami aztán hátul egy 16 fogú fogaskeréken át hajtja meg a kereket. Jó dolog, lámpáknál ki lehet lőni, tisztességesen pörgetve 30-32 km/h körüli sebességet is elérhetünk és még pár dombra is fel bírunk vele kapaszkodni.  Érdekesség, hogy szinte ugyanezt az áttételi arányt megkaphatjuk mondjuk egy 50/18-as kombinációval is, ahol a magasabb fogszám miatt nagyobb a hajtó és a hajtott fogaskerekek átméróje, így a láncnak kevésbé kell „megtörnie”, ezzel is spórolva nekünk egy kis energiát.

minimalizmus03.jpg
Ha már a hajtásnál, sőt a pörgetésnél tartunk, gyakori probléma, hogy gyorsan haladva úgy érezzük, mintha egy váltós gépet hajtanánk rossz, méginkább alacsony fokozatban. Ennek oka az, hogy a hátsó kerekünk szabadonfutó mechanizmusa (ami gurulás közben a jól ismert, kattogó zizegő hangot adja) keveset reteszel.

Ez úgy működik, hogy a hátsó kerékagyban kis kalapácsok ütköznek apró fogacskákkal, a pedált előre hajtva ezek egymásba kapaszkodnak így hajtva a kereket. Ellenkező irányba mozdulva viszont átugranak egymáson, így állhat a lábunk a pedálon gurulás közben vagy forgathatjuk különösebb ellenállás nélkül hátrafelé a pedált.

Nem mindegy viszont, hogy hány ilyen kis kattanás történik fordulatonként. Minél több fogunk és/vagy kalapácsunk van odabent, annál többet reteszel, így csökken a holtjáték, ezzel együtt az az érzés is, hogy tempós haladáskor gyorsítás közben csak a levegőt rugdossuk. Egy átlagos, mondjuk 24-et reteszelő mechanizmus esetén hamar elérjük a hajthatóság határait, egy bizonyos szinten túl már csak feleslegesen kapálózunk, aligha leszünk gyorsabbak. Ehhez képest mondjuk egy 36-ot vagy akár 72-t reteszelő racsnival kitolhatjuk ezt a határt, csak rajtunk múlik, tudunk-e még rátenni pár lapáttal. Halkan megyjegyzem egy ilyen finoman működő kalapácsművel közvetlenségben már szinte ott tartunk, mint egy fixinél, tehát bármikor bármilyen szituációban azonnal ki tudunk gyorsítani és könnyen megy a lábletétel nélküli ácsorgás is a zöld lámpára várás közben.


minimalizmus04.jpg
Csupa-csupa apróság ez, de együtt alkalmazva hihetetlen sokat számítanak, kell a fenének az a nehéz váltó! Ugyanez a helyzet a vázakkal vagy a villákkal is, de erről majd legközelebb!

Szólj hozzá

tech városi közlekedés hardtail singlespeed városi kerékpár