2014. máj 17.

Virágszagolgatás bicikliről - Hogyan szervezzünk bringatúrát?

írta: Mayer Balázs

Nemsokára itt a nyár, és ezzel együtt a jó és meleg időjárás, mindenkit csábítanak a felfedezésre váró vidékek. A legjobb összeröffenni a haverokkal és megcélozni egy hangulatos helyet. Ha mindezt költséghatékonyan akarjuk megoldani, akkor pattanjuk bringánk nyergébe! Útközben majd érezzük azt is, hogy ez mekkora jó buli… Lássuk, hogy bonyolítsunk le „profin” egy ilyen túrát!

Legelőször is az útirányt válasszuk ki, hiszen céltalanul keveregni nem éppen jó időtöltés… bár lehet, hogy van aki így szereti. A társaság összetételétől függően válasszunk ki a célpontunkat, mert aki mondjuk évente kétszer ül bringán, attól ne várjuk el, hogy jókedvűen leteker velünk mondjuk Budapestről a Balatonra.

Ha ez megvan, tervezzük meg az útvonalat! Szerencsére ma már nem kell térképen rajzolgatnunk, hanem elég egy okos telefon GPS app-al, és máris könnyedén kijelölhetjük utunkat. A tervezésnél vegyük számításba az alacsonyabb rendű utakat, ahol kevés a forgalom, így bátran nézelődhetünk. Ha esetleg utunkba esik egy-egy nevezetesség (vár, múzeum, étterem stb…) akkor oda is jó lehet bekukkantatni. Erőnlétünktől függ, hogy milyen szintemelkedést tudunk kényelmes, túratempóban letekerni, így nem árt egy szintrajzot is megnézni az indulás előtt.
Ha sokan vagyunk és nem egyforma a kondíciónk, akkor jó ötlet lehet, ha több kisebb szakaszra bontjuk a túrát, így lesz időnk pihenni is. Akár még egy többnapos tekerést is betervezhetünk, lényeg, hogy gondosan tervezzünk meg minden mozzanatot. Aki viszont a spontán dolog híve, az csak vágjon bele

Mielőtt elstartolnánk nem árt ha átnézzük kerékpárunkat, mert eléggé kellemetlen tud lenni amikor a civilizációtól legtávolabb eső földúton lazul ki egy csavar és nincs amivel visszacsavarhatnánk…épp ezért csomagoljunk el tartalék belsőt, foltkészletet, gumi-leszedetőt, pumpát, és egy kisebb, összecsukható multi-szerszámkészletet.
Nézzük meg a fékeket, a váltás/hajtást, ellenőrizzük a guminyomást, illetve a külső gumiabroncsok felületét, hogy ne legyen kirepedve, kitöredezve, mert sok bosszúságot tud az ilyesmi okozni.

A lámpákról se feledkezzünk el, hiszen bármikor elidőzhetünk valahol, és könnyen ránk sötétedhet. Ilyenkor jól jön egy láthatósági mellény is, hogy feltűnőek legyünk az éjszaka sötétjében, vagy az esti alkonyatban.
Ha sokat túrázunk, érdemes beszerezni egy kényelmes nyerget, illetve egy kormányszarvat, ami többféle fogást biztosít a kormányon, így a kezünk sem fárad el a hosszú utak során. Amennyiben nem zavar minket az eső és hogy elázunk, akkor jó ötlet a sárhányók felszerelése is, így tényleg szinte mindenre felkészítjük kerékpárunkat.
Kerékpárunkra felszerelhetünk többféle táskát, a kormánytáskától át egészen a csomagtartóra szerelhető, nagy tárolókapacitásút, szóval ha esetleg nem szeretjük a hátizsákot, mert melegünk van tőle, vagy húzza a hátunkat, jó megoldás lehet egy nagyobb kerékpártáska beszerzése, nem is beszélve arról, hogyha esetleg egy többnapos túrára készülünk, mert egy ilyet jól ki lehet használni.

Hátizsákunkba az említett szerszámokon kívül kerüljön még mindenképpen megfelelő mennyiségű élelem (a nagymama sütije finom és közkedvelt csemege!), esetleg esőkabát, sisakra esővédő húzat. Az italt fel lehet rakni a bringán a kulacstartóra, viszont melegebb időben mindenképpen vigyünk magunkkal több folyadékot, vagy álljunk meg utunk során ivó-kutaknál, kocsmáknál, ahol kellő mennyiségű folyadékhoz tudunk jutni.

Ha sikerült elindulni, és többen vagyunk, akkor próbáljunk meg együtt maradni, és bevárni a lemaradókat! A túrázás a buliról, és a hangulatról szóljon ne a versenyzésről.
Remélem sikerült pár fontosabb dologra felhívni a figyelmet, és élményekben gazdag túrákat fogunk teljesíteni!